Elektrische auto van de zaak

Elektrische auto van de zaak

Denkt u erover om een elektrische auto van de zaak aan te schaffen? Laat u goed informeren. De laatste tijd zijn er veel wijzigingen op dit gebied geweest.  Een samenvatting van de belangrijkste fiscale regels en voordelen per 1 september 2020.


Elektrisch rijden als ondernemer

Is een elektrische auto van de zaak ook iets voor u als ondernemer? Om een goed overwogen keuze te maken, hebben we een aantal veelgestelde vragen over zakelijk elektrisch rijden op een rij gezet:


Elektrische auto van de zaak, wat levert het op?

Elektrische auto’s zijn niet voor niets zo populair, er zijn belangrijke voordelen aan verbonden. Denk hierbij natuurlijk aan het milieu-aspect en het bijbehorende goede imago.  Je stoot met een elektrische auto namelijk 35% tot 55% minder CO2 uit dan met een vergelijkbare auto op benzine. 

Zakelijk elektrisch rijden heeft ook voordelen voor je portemonnee: zo hoef je minder bijtelling te betalen en kun je gebruik maken van speciale regelingen van de overheid. 

De energiekosten van een elektrische auto zijn gemiddeld een stuk lager dan die van een auto op benzine of diesel. Volgens de ANWB betaal je gemiddeld 5,4 cent elektriciteitskosten per kilometer bij een elektrische auto en 10 cent per kilometer aan brandstofkosten voor een vergelijkbare brandstofauto. 

Over de onderhoudskosten van een elektrische auto is nog niet zoveel bekend. Wel kun je aannemen dat de onderhoudskosten bij 8.000 kilometer per jaar 35% lager zijn dan bij een auto die op benzine rijdt. Dit komt doordat er minder onderdelen in een elektrische auto zitten.


Wat zijn de bijkomende kosten?

Omdat een volledig elektrische auto op stroom rijdt, hoef je niet meer te tanken. Toch zijn er wel andere kosten om rekening mee te houden. Wil je bijvoorbeeld een eigen laadpaal aan huis? Dan moet je een aparte stroomgroep laten aanleggen in je meterkast. 

Sommige auto’s hebben een speciale driefasenaansluiting nodig. Voor de benodigde netverzwaring moet je een eenmalig bedrag betalen aan je netbeheerder.


Elektrische auto van de zaak of 
privé, wat is voordeliger?

Wanneer je de elektrische auto op de zaak zet, kun je profiteren van de fiscale voordelen die we verderop in het artikel noemen. Ook mag je gebruik maken van aftrekposten en mag je btw aftrekken. In het algemeen kunnen we stellen dat het gunstiger is om de auto privé te blijven rijden wanneer je autokosten (zoals brandstof, verzekeringen en onderhoud) bij elkaar opgeteld lager zijn dan de bijtelling.

In dit geval mag je €0,19 per gereden kilometer opgeven als zakelijke kosten. Betaal je meer aan autokosten? Dan kun je de auto beter op de zaak zetten.


Speciale voordelen elektrische auto van
de zaak/privé

Zet je de elektrische auto op je eigen naam? Dan kun je profiteren van een nieuwe regeling voor consumenten. Je kunt van 1 juli 2020 tot eind 2025 subsidie aanvragen voor de aankoop van een elektrische auto met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de €12.000 en €45.000. De actieradius moet minimaal 120 kilometer zijn. Voldoet de auto aan de voorwaarden? Dan krijg je €4.000 voor een nieuwe elektrische auto en €2.000 voor een tweedehands exemplaar.


Wat zijn de overwegingen bij kopen of leasen van een elektrische auto?

Er zijn drie manieren om een elektrische auto te gaan rijden: 

  1. Kopen met eigen middelen
  2. Aanschaffen met financial lease:
    In dit geval is de auto van jou, maar ga je een soort lening aan met een vast maandbedrag. Je lost de lening in 3-5 jaar af.
  3. Huren’ via operational lease.
    Bij operational lease betaal je een vast bedrag per maand, na afloop van het contract geef je de auto terug aan de leasemaatschappij.

Het grote voordeel van het leasen van een elektrische auto is dat je niet ineens een grote som geld hoeft neer te tellen, hierdoor houd je meer geld in kas voor andere doeleinden.


Fiscale voordelen elektrische auto

Een van de grote voordelen van een elektrische auto van de zaak, is dat je in aanmerking komt voor verschillende fiscale voordelen. Het is raadzaam om voor de aanschaf van een elektrische auto advies te vragen.


Bijtelling elektrische auto van de zaak

Rijd je meer dan 500 kilometer privé per jaar? Dan moet je een bijtelling betalen van standaard 22%. Rijd je een elektrische auto? Dan hoef je minder bijtelling te betalen. In 2020 is het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s 8% met een budgetplafond van €45.000. Boven dat bedrag betaal je de standaard 22% bijtelling die ook voor auto’s op benzine of diesel geldt. Met een duurdere elektrische auto ben je dus fiscaal ongunstig uit.

De komende jaren gaat de bijtelling voor elektrische auto’s verder veranderen: 

  • In 2021 gaat de bijtelling naar 12% met een budgetplafond van € 40.000.
  • Van 2022 tot en met 2024 betaal je 16% bijtelling.
  • In 2025 betaal je 17% bijtelling.
  • Na 2026 betaal je de standaard 22% bijtelling.


Rekenmodel elektrisch rijden

Benieuwd hoe dat er in 2020 in de praktijk uitziet wanneer je de auto least? In dit rekenvoorbeeld nemen we een leaseauto van €40.000:

Leaseauto op benzine of dieselElektrische leaseauto
Bijtellingspercentage: 22%Bijtellingspercentage: 8%
Bijtelling: € 8.800Bijtelling: € 3.200
Belastingtarief: 37,35%Belastingtarief: 37,35%
Extra inkomstenbelasting: € 3.286,80/jaar Extra inkomstenbelasting: € 1195,20/jaar

Let op: hier is het effect van de bijtelling op de heffingskortingen nog niet meegenomen. Door het betalen van bijtelling, daalt de inkomensafhankelijke heffingskorting meestal. Hierdoor betaal je uiteindelijk wat meer extra netto belasting.

Geen BPM of MRB voor elektrische auto in 2020

Extra voordeel, tot 2025 hoef je voor een elektrische auto geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) of Motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen. Vanaf 2025 betaal je een kwart van een normaal bedrag en in 2026 hetzelfde als bestuurders van een auto op benzine of diesel.


Profiteer van de MIA en VAMIL

Er zijn nog meer fiscale voordelen voor elektrische auto’s en de bijbehorende laadpalen: de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Tip: Veel gemeenten bieden speciale extra subsidies voor elektrische auto’s. De MIA is een uitbreiding van de investeringsaftrek. Je kunt hiermee tot wel 36% van het investeringsbedrag voor een elektrische auto of oplaadpunt aftrekken.

De Vamil-regeling is specifiek voor laadpalen. Hiermee mag je 75% van de investeringskosten van een laadpaal afschrijven.


Hoe werken laadpalen/laadpunten voor elektrische auto’s?

Met een elektrische auto hoef je geen benzine of diesel te tanken, maar kun je de auto opladen. Dit kan ook onderweg, er is geen land ter wereld met zoveel laadpunten als Nederland. In 2020 zijn er maar liefst 55.845 (semi-)publieke laadpunten en 1308 snellaadpunten. Wanneer je wilt opladen, gebruik je een laadpas, app of laadkey. Er zijn verschillende aanbieders, met elk hun eigen methode.

Heeft u vragen over de financiële en fiscale aspecten van een elektrische auto dan bent u bij ons aan het goed adres.

Bron: Bewerking van mr. R. D.G.M. van der Spek RB van artikel Rabo Bank 15 september 2020

Deel dit artikel: